Het verhaal achter i2Coach

Hoe is i2Coach ontstaan en wat heeft je ertoe aangezet om er mee te starten?

i2Coach is gestart vanuit het standpunt dat de functie van teamcoach binnen contactcenters een knelpuntberoep is. Contactcenters groeien elke dag en een goede teamcoach is daarbij cruciaal. Zaakvoerder Christel Pletinckx heeft al jaren ervaring als consultant bij verschillende contactcenters. Ze kreeg steeds vaker de vraag of zij een goede teamcoach kende, gezien het aanbod hierin klein is. Teamcoach binnen een contactcenter is een vak dat je kan leren. Hieruit is het idee gekomen om mensen met specifieke competenties een opleiding te bieden en ze daarna als teamcoach aan te slag te laten gaan.

Wat doen jullie precies bij i2Coach? En welke meerwaarde kan i2Coach bieden?

Bij i2Coach krijgen mensen een uitgebreide opleiding over de verschillende aspecten in de aansturing van een contactcenter, zoals bijvoorbeeld WFM, maar ook over coaching en leidinggeven. Naast de theorie krijgen de coaches ook de nodige praktijkervaring mee door een traineeship. Eenmaal actief organiseren we op regelmatige basis een “academy day”, waar we de materie van de opleidingen opfrissen of nieuwe skills aan bod laten komen. Zo hebben we het al gehad over de verschillende communicatiestijlen die je kan hanteren. Bedrijven die op zoek zijn naar een teamcoach kunnen bij ons kiezen tussen een korte of lange termijnoplossing. Maar de echte meerwaarde van ons bedrijf is dat we, door middel van stages en trainingen, de kwaliteiten van onze coaches al kennen. Zo kunnen we gemakkelijk voor elke opdracht de passende coach vinden. Ook blijven wij, ook tijdens de lopende projecten, onze medewerkers begeleiden. i2Coach heeft een hands-on en praktische mentaliteit, zonder grote theorieën. Wij voelen ons als een kameleon binnen het bedrijf, waarmee we willen zeggen dat we ons aanpassen aan de noden van het bedrijf.

Doen jullie teamcoaches meer dan enkel het leiden van een team?

Ja, onze lopende opdrachten zijn erg verschillend. Sommigen werken momenteel echt als teamcoach, terwijl anderen dan weer meehelpen aan projecten die de kwaliteit verhogen of waarbij nieuwe processen binnen een organisatie worden uitgerold, waardoor ze eerder aan de slag gaan als coach-the-coach.

Wat zoek je bij een goede kandidaat?

Een goede kandidaat heeft spirit en de wil om te leren. Eveneens is kunnen omgaan met veranderingen belangrijk, omdat je je als teamcoach moet weten aan te passen aan verschillende organisaties en culturen. Natuurlijk zijn er nog een paar competenties die belangrijk zijn, maar met bovenstaande zaken ben je al een heel eind weg. i2Coach vindt het belangrijk om mensen zichzelf te helpen ontwikkelen en dat doen we door begeleiding en opleiding.

Recent Posts